1.9.7.89 - 03. oktober 2025 Rettelser og ny funktionalitet

Indledning

Denne opdatering er rettet mod projekter og tjeklister. Tjeklister er meget generiske og egentlig ligget stille siden løsningen er kommet på AppSource. I denne opdatering giver vi dem en "overhaling". Vi øger overblik, styring og muligheden for at aktivere planlagte tjeklister vha. opgavekøen. Vi har tilføjet en projekttype til projekterne så de er lettere at gruppere. Vi har tilføjet timesedler til rollecentret. Rettelserne gør også at videoen omkring brug af tjeklister vil blive erstattet af en ny, da der er rigtig mangle elementer der er blevet forfinet og nye funktioner der er kommet til.


Projekter:
• Projekttype: På projektkortet og -listen kan man nu se eller/og sætte en projekttype på et projekt. Mange projektløsninger tilføjer sådan et felt, hvilket er hvorfor at feltet er navngivet med (DP), hvis et andet projektmodul er eller bliver installeret i samme miljø som Dynamics Property. Feltet bør kun bruges til at angive typer som vedrører Ejendomsadministration eller lignende, men det er op til brugerne.

Rollecenter:
• Timesedler: På rollecenteret har man nu adgang til timesedler.
• Rettet fejl: Skjult tomgang tæller ikke længere med i stakkene over tomgang.
• Ekstra tjeklister: Under standard aktiviteterne er der kommet et par simple stakke til tjeklister. På rollecenteret findes en større aktivitetsgruppe af stakke der vedrører tjeklister, men hele gruppen fylder meget for brugere der ikke ofte bruger tjeklister. De nye stakke vedrører kun igangværende tjeklister for brugerens administrator og team - og er en god erstatning for f.eks. brugere der ønsker at bruge tjeklister en gang i mellem. Funktionaliteten virker kun hvis Ejendomsadministratorer er opsat i Brugeropsætning.

Tjeklister:
• Standardanvendelse: En tjeklisteanvendelse kan sættes som standard på en tjeklisteskabelon. Når en tjekliste oprettes, vil anvendelsen så være den markerede når én skal vælges (på oversigtsbilledet). Hvis en anvendelse automatisk skal vælges, vil standard også fremadrettet blive valgt. Hvis der kun findes én anvendelse til en skabelon, er den altid standard - underordnet om det er markeret på den. Hvis ingen er valgt som standard, vil den første anvendelse betragtes som standard, hvis det vil blive nødvendigt.
• Tjeklisteskridt: Brugeren der tjekkede/udførte et skridt gemmes nu på linjen for senere at kunne ses.
• Ansvarlige: Tjeklister har en ansvarlig for fremdrift der kan skifte med hvilke trin tjeklisten er på, samt en afslutningsansvarlig som står for at få afsluttet tjeklisten, hvis ingen andre gør det. Disse to felter kan nu ses direkte på oversigtsbilledet. Endvidere bliver den afslutningsansvarlige nu betragtet som ansvarlig på tjeklisten, når alle skridt er udført (førhen havde tjeklisten ingen ansvarlig efter udførsel af alle skridt). En fejl er også rettet, hvor den ansvarliges administratorhold ikke blev skrevet på de trin der blev oprettet, og holdet derfor aldrig stod som ansvarlig på tjeklisterne.
• Flere krav til planlagte tjeklister: Der skal nu angives flere oplysninger når en tjekliste planlægges til periodisk oprettelse. Hvis oplysningerne ikke er sat vil oprettelsen fejle!
• Opret tjeklister med opgavekøen: Kørslen til periodisk at oprette tjeklister kan nu køres fra opgavekøren, da Kørselsdato i rapporten fremadrettet sættes til systemets arbejdsdato som standardværdi.
• Tjeklistenavigation: Nye felter er blevet påsat oversigten imens et par mindre brugt felter er skjult. Captions og tooltips på nogle felter er tilrettet så de bedre passer funktionaliteten. Nye knapper er påsat på tjeklisterelationen så brugere kan hoppe direkte til hvem/hvad tjeklisten er tilknyttet. Nogle felter skifter farve efter data og Nummer-feltet kopier farven: Hvis brugeren er den Nuværende ansvarlig administrator bliver feltet fed blå, hvis forfaldsdato er overskredet bliver feltet rødt, hvis tjeklisten er afslutningsklar bliver feltet grønt, og hvis den er afsluttet bliver det (lyst) gråt.
• Skjult handlinger: Handlinger der kan køres ved start, udførsel eller annullering er skjult for at simplificere brugen af modulet. Det kan dog slås til igen i Ejendomsopsætningen.
• Nyt på anvendelser: Tjeklisteanvendelser har nu felter (Beskriver-felter) til at kunne generere en beskrivende tekst for de entiteter som tjeklisten er tilknyttet til. Dette vil gøre det nemmere for fremadrettet at se hvem/hvad tjeklisten er tilknyttet. Endvidere er der også felter til at definere hvilken side (pages) som skal bruges til visning af relationen.
• Tilknytninger: Det er nu muligt at ændre tilknytningerne til en tjekliste. Det er brugerens eget ansvar at sikre logisk/strukturelt korrekt tilknytning, så f.eks. at en tjekliste med en tilknytning til et lejemål også har tilknytning til ejendommen hvori lejemålet ligger. Tilknytningerne får automatisk givet en beskrivende tekst baseret på opsætning på anvendelse. Denne tekst hjælper til at genkende hvem tjeklisten vedrører.
• Primær tilknytningstekst: Tjeklister har ligesom tilknytninger nu en beskrivende tekst genereret ud fra deres primære tilknytning. Denne tekst hjælper til at genkende hvem tjeklisten vedrører.
• Statusknapper på oversigtsbilledet: Knapperne til at starte, annullere og afslutte tjeklister fra oversigtsbilledet er gjort usynlige uden udviklertilstand. Knapperne kommer muligvis tilbage i en senere version.
• Teamlederansvar: Rettet fejl hvor teamleder ikke stod som ansvarlig på skridt hvor de burde have været ansvarlig for skridtet.
• Ingen omdøbning: Tjeklister må ikke længere omdøbes da det kan give problemer med relationer til andre tabeller.

Du kan finde en demo-video over mulighederne i tjeklister her.

 

Påkrav:
• Tjeklistetype til påkrav: Det er nu muligt at angive tjeklistetypen der bruges ved påkrav i påkravsopsætningen. Det bruges f.eks. når tjekliste skal vælges til et påkrav, hvis de bruges.

Hvordan får jeg opdateringen?

Læs om i vores faq, hvordan du får opdateringen.