Indledning
Denne opdatering retter sig specielt mod projektmodulet og det professionelle administrationsregnskab. Vores eksternt udviklede synkroniseringsapp, erstattes nu af funktionalitet bygget inde i Dynamics Property.
Rollecenter:
• Nye punkter: Under etablering er varer og ressourcer tilføjet.
• Ny knap på rollecenteret: En ny knap er at finde under aktivitetsgruppen for forretningsføring på rollecenteret. Knappen afvikler rapporten "Overflyt relaterede finansdata", som bør køres efter af finansoverførsler er bogført for at få salgsdokumenter i klientregnskaber eller administrationsregnskabet..
Projekter:
• Faktureringstekster på projekter: Hvis aktiveret i Ejendomsopsætningen, kan brugere nu tilføje faktureringstekster der enten skal komme før eller efter salgslinjer på bilag oprettet igennem projektmodulet. Teksterne kan vises fra projektkortet via handlinger under fanen Relateret-Projekt. Der kan opsættes tekster der kommer før og efter andre salgslinjer. Så kan man evt. skrive adressen på lejemålet hvor projektarbejdet bliver udført på.
Du kan læse mere her om hvordan funktionaliteten aktiveres i denne artikel.
Varer:
• Introducerer begrænsning i et styringsregnskab, da vi her ikke kan håndtere vareværdiposter. En vare kan kun være "tjenester"!: Således kan varekartoteket nu anvendes til at opbygge administrationsvirksomhedens ydelseskartotek i et styringsregnskab. De kan registreres i en sagskladde, bogføres og faktureres ud gennem projekter.
Udskrift og rapportindstillinger:
• Forstærket fejlbehandling: I tilfælde af, at en entitet skulle blive slettet, vil rapportindstillingerne ikke fungere ved udskrift. Dette ville have givet en fejl i udskriften, hvilket ville resultere i at et bilag måske ikke kunne udskrives. I stedet vil standard rapportindstillinger blive brugt - hvilket måske giver et forkert billede af fakturaen, men i det mindste kan bilaget udskrives til f.eks. gennemgang af linjerne.
• Valg af rapportindstillinger for Administration: På virksomhedsoplysninger kan man finde en knap til at opsætte valg af rapportindstillinger for administration. Det betyder, hvis et bilag bogføres med regnskabsdimensionen til administrationsregnskabet, så vil de rapportindstillinger vælges.
• Ret fra kilden: En rapportindstillingsparameters indstillinger kan nu kun ændres fra hvor den er sat på. Det vil sige, at den ikke kan ændres hvor indstillingerne er nedarvet til en entitet. Hvis en entitet påsætter en ny parameter for at overskrive indstillingerne, så kan de indstillinger ændres fra den entitet - og alle andre som overskriver indstillingerne med samme parameter.
• Ny parameter: Det er ikke længere nødvendigt at slette parameternavnet før at en ny parameter kan oprettes. Endvidere, hvis man annullere rapporten hvor indstillingerne sættes, så sættes parameter navnet ikke længere.
• Ny oversigt over valg af rapportindstillinger: Der findes nu en oversigt der åbnes fra Ejendomsopsætningen til at se alle entiteter hvorpå der er valgt rapportindstillinger. Det gør det muligt at se hvor der er indstillinger som overskriver standardvalget.
Du kan læse om hvordan administrationsregnskabets afsender opsættes i denne artikel herom.
Finans:
• Opslag på Finanskontolisten: Fremadrettet vises Forretningskonteringsregelen ved opslag efter finanskonti. Hvis "Moderne søgning" bruges filtreres der ikke i feltet som brugeren indtaster - men hvis "ældre søgning" bruges, vil feltet blive filtreret. Feltet vil muligvis blive tilføjet til "moderne søgning" i fremtiden, hvis Microsoft tillader det, så brugere ikke behøves at skifte.
Forretningsføring:
• Nyt synkroniseringsmodul til synkronisering af finanskonti: En synkroniseringsgruppe til finanskonti kan nu bestemme hvilke konti der skal synkroniseres samt hvilke felter. Gruppen kan sættes på oversigten "Styrede regnskaber", hvilket betyder at synkronisering af finanskonti sker imellem styringsregnskabet og det styrede regnskab. En retning for synkroniseringen skal specificeres for forholdet og bør være "Fra styring til regnskab". (Se længere nede)
• Nyt felt i Forretningsføringsopsætning: Tilføj obligatorisk regnskabsdimensionskode på nye finanskonti. Indstillingen sørger for automatisk at oprette obligatorisk regnskabsdimensionskode som standarddimension ved oprettelse af nye finanskonti. Som standard er indstillingen slået til i styringsregnskaber.
• Standardværdier: Forretningsføringsopsætning oprettes nu med standard værdier (init-værdier) alt efter hvilken regnskabsrolle det indeværende regnskab har.
• Standardværdier: Forretningsføringsopsætning oprettes nu med standard værdier (init-værdier) alt efter hvilken regnskabsrolle det indeværende regnskab har.
• Ekstra menupunkter: Flere menupunkter er tilføjet forretningsføringsgruppen i Alt-rollen, så lister nemmere kan åbnes til konfigurering mv.
Synkroniseringmodulet:
Det nye modul håndtere synkroniseringen bedre end den tidligere ekstra app, hvoraf flere punkter kan nævnes:
• Synkronisering sker fra modtagerregnskabet og ikke fra afsenderregnskabet. Det betyder at trigger-kode ved indsættelse og modificering samt valideringskode på felter kan afvikles uden bekymring. Evt. events vil også blive koblet på i regnskabet hvor ændringen sker.
• Differenceret synkronisering af konti imellem et styringsregnskab og forskellige regnskaber. Det behøvesr ikke at være samme konti eller felter der synkroniseres til alle regnskaber.
• Mulighed for selv at definere hvilke konti der synkroniseres vha. filtrer som enten tilføjer eller fratrækker konti til den endelige liste af konti til synkronisering.
• Mulighed for selv at definere hvilke felter der synkroniseres imellem posterne. Felter vil som standard få kopieret værdien fra kilden, men det er også muligt at nulstille et felt eller indstille det til en specifik værdi.
• Særlig omvendt synkronisering understøttes, så et styringsregnskab kan modtage konti til oprettelse/opdatering, som videre synkroniseres ud i andre regnskaber.
• Omfanget af en synkronisering kan bestemmes til enten konti der er ændret siden sidste synkronisering eller alt. Dette betyder at flere konti kan ændres men ikke nødvendigvis skal enkeltvis opdateres. Kørslen kan selv finde konti der er ændret og sammenligne med hvornår de blev synkroniseret sidst.
• En jobkø kan nemt sættes til at køres på specifikke tidspunkter, så alle regnskaber altid er synkroniseret f.eks. hver morgen eller middag.
• Ligesom tidligere app kan synkronisering ske direkte fra kontoplanen ift. indeværende regnskab. Synkroniseringen kan også ske fra rapporten "Synkroniser finanskonti". Denne rapport kan sørge for at alle synkroniseringsgrupper afvikles korrekt og behøves ikke at køres i flere regnskaber - den skal blot afvikles én gang.
• Modulet kan nemt udvides, hvis det skulle blive nødvendt.
Du kan læse mere her om hvordan synkroniseringsmodulet opsættes.
Udfasning af gammel funktionalitet (Selvstændig App):
• Udfasning af gammel synkroniserings-app: En ekstern app er blevet brugt til synkronisering af finanskonti, som ikke længere vil være nødvendig. Derfor vil den kunne udfases med implementering af denne opdatering. Dette vil ske enkeltvis hos hver kunde.
Hvordan får jeg opdateringen?
Læs om i vores faq, hvordan du får opdateringen. Efter opdateringen er sket, bør du overveje om du ikke under processer i ejendomsopsætningen burde aktivere "Overfør projektdimensioner til salgshoveder" samt "Anvend Faktureringstekster af projekter".