Indledning oprette stamdata

Indledning

I denne lille artikel samling gennemgår vi simple basis flow for hvordan man opretter klienter, ejendomme, lejemål og klienter.

De her gennemgåede flows er "basis-flows" og i praksis er der mange varianter heraf. Når man laver sådanne forenklede arbejdsbeskrivelser for at de skal være pædagogiske, kan man let sætte sig på den forkerte stol. 

Enten er de skildrede arbejdsprocesser, så simplificerede at de ikke favner kompleksisteren og læseren får ikke indblik i de mange og gode muligheder, systemet rummer. Eller også forsøges at formidle en for kompleks problemstilling til en systemnovice, der bliver frustreret over at emnet ikke er skrevet på en tilgængelig måde.

Artikler her er givetvis nogle at de første en læser vi kigge på, når denne tager Dynamics Property i brug. Vi har derfor holdt flows til de mest simple, formuleret ud fra den problemstilling brugeren står overfor. Vi afslutter flowed en diskussion af muligheder som systemet rummer. Denne diskussion vil ikke være udtømmende, men samtidig kunne vise en vej til hvis brugeren ønsker systemet opsat på en anden måde.

 

Pædagogisk tilgang

En rigtig god måde at starte ud på er "sidemandsoplæring". Dvs. du bliver styret af Dynamics Property og efterhånden sat fri. Men også her kan du læne dig op af denne artikel serie, da vi i sidemandsoplæringen tager afsæt i disse artikler.   

Ønsker du selv at udføre det - er det ikke umiddelbart smart, da et ERP system har en vis indlæringskurve. Omvendt bliver man på sigt belønnet med at kunne favne mange forretningsprocesser og stor fleksibilitet. Føler du at det at er vejen at gå for dig, bør du supplere aktiviteten med til start hyppige reviews af Dynamics Property, der kan falde i frekvens når du er blevet mere garvet.

 

Forberedende aktiviteter

Skal et overblik over klienter, ejendomme, lejemål og lejere der skal oprettes.

Ydelsestyper og reguleringsmetoder bør være oprettet inden du starter på at oprette stamdata. Så få overblik over disse inden du går i gang. Mangler du en enkelt eller 2 kan de oprettes hen af vejen. Men har du ikke styr på disse til at starte med skal du springe meget frem og tilbage mellem forskellige processer, og det vil du givetvis opleve som frustrerende  

 

I denne artikelserie fokuseres på oprettelsen af nedenstående hierarki

 

 

Specielt om oprettelse af lejeren

Når der en lejer oprettes kan dette ske ud fra 2 motivationer. A. Grunddata i et system skal oprettes eller B. Et allerede igangværende system og en ny lejer skal oprettes fordi, der er sket en genudlejning. I tilfælde A er der jo typisk indbetalt er depositum osv., da data ligger i et andet system. I tilfælde B. er det et flow hvor der fremsendes en lejekontrakt osv.