Forstå opkrævningsfrekvensen

Indledning

Ofte opkræves månedlige ydelser den 1. januar, 1. februar, 1. marts, 1. april... osv. 

Kvartalsydelser opkrævninger den 1. januar, 1. april,  1. juli, 1. oktober 

Styrende for frekvensforståelsen, er ikke ydelseslinjen men det sker i samspil med opkrævningskalederen.

i denne artikel arbejdes med det tilbagevendende element, altså frekvensen ikke engangsopkrævningen. At der eksempelvis skal  opkræves et depositum den 15. i en måned, er ikke dækket af denne artikel. Hver der imidlertid en ydelse der skulle opkræves (af en eller anden mærkelig årsag) den 17. i hver måned, er da det er en tilbagevendende opkrævninng,

 

 

Opkrævningskalederen 

Du finde opkrævningskalenderen under Ydelser og opkrævning:

 

Som standard er følgende kalender koder tilgængelige.

Kan jeg  arbejde med skæve kvartaler, eksempelvis 1. marts, 1. juni, 1. september og 1. december?

 

'MÅNED' giver rammen for almindelige månedlige opkrævninger, dvs. 1. januar, 1. februar, 1. marts, 1. april... osv.

'KVARTAL' giver rammen for et almindeligt kvartal. dvs. 1. januar, 1. april, 1. juli og 1. januar.

Disse kalender virker som en periode-ramme, og denne er nødvendigt når der skal kalkuleres restdage ved skæve datoer for lejemåls ophør og start. 

Er det dit behov behøver  du ikke gøre videre, da disse er oprettet i systemet.

Men ønsker du at opkræve en ydelse i skæve terminer skal du i gang med at oprette en opkævningskalender til formålet.

 

Oprette en opkrævningskalender:

Find opkrævningskalendre jf. foregående:

 

 

Vælg Ny

 

Udfyld værdier

 

opret nu perioder:

 

Perioderne kommer nu i opkrævningskalenderen

 

Da kalenderen nu oprettet kan den anvendes på lejemålet og lejeren. 

 

Ydelseslinjen